Home » Aranđelovac » Mediju u blokadi ubedljivo najviše novca na konkursu u Aranđelovcu

Mediju u blokadi ubedljivo najviše novca na konkursu u Aranđelovcu

 

Opština Aranđelovac sufinansiraće projekte medijske kuće čiji je račun u blokadi i lista koji učestalo krši novinarski kodeks, vidi se iz Rešenja o raspodeli novca “projektima kojima se ostvaruje javni interes u oblasti javnog informisanja“. Zbog ovakve raspodele, ali i činjenice da je predsednik Opština najpre potpisao odluku, a koju je kasnije poništio, da finansira i projekat medija koji nije registrovan, jedan od učesnika konkursa tužio je Opštinsku upravu.

Za sufinansiranje medijskih projekata u Aranđelovcu najviše novca, odnosno 4,9 miliona dinara, za dva projekta dobila je Radio-televizija Šumadija, iako je račun ove medijske kuće u blokadi od 2016. godine.

Osim ovih, Opština Aranđelovac sufinansiraće i projekte dve produkcije koji će biti realizovani u saradnji sa RTV Šumadijom, a koje su na ovom konkursu dobile ukupno 100.000 dinara.

Dug RTV Šumadije je 957.957,25 dinara, a ova medijska kuća u prinudnoj naplati je od avgusta 2016. godine, stoji na sajtu Narodne banke Srbije (NBS).

Zanimljivo je da u Konkursu za sufinansiranje medijskih projekata u Aranđelovcu, nije navedeno da podnosioci treba da dostave potvrdu NBS-a da im računi nisu u blokadi, što inače stoji u većini lokalnih medijskih konkursa kao i u konkursima MKI.

U Rešenju o raspodeli novca u Aranđelovcu, koje je kasnije poništeno navodi se i da je 650.000 dinara dobio projekat portala „lepasumadija.rs“ kojeg nema u Registru medija. Inače, na konkursu novac je dobio i list „Kurir“, jedan od vodećih štampanih medija po kršenju novinarskog kodeksa.

 

Predsednik Opštine: Tehnička greška, nećemo dati novac mediju koji nije registrovan

 

Predsednik Opštine Aranđelovac Bojan Radović rekao je UNS-u da je prvim Rešenjem o raspodeli, 650.000 dinara bilo dodeljeno projektu koji je trebalo da realizuje medij koji nije registrovan u APR-u, što je suprotno Zakonu o javnom informisanju, „ali da je to tehnička greška“.

„Sve je transparentno. Podnosilac projekta PR-KON je prvim rešenjem dobio novac, ali to je tehnička greška. Komisija je opet gledala projekte i videla je da portal nije registrovan. Doneo sam novo rešenje, tako da novac neće dobiti“, rekao je UNS-u Radović.

Iako u konkursu stoji da podnosilac projekta treba da dostavi i dokaz da je medij sa kojim konkuriše registrovan u APR-u, stručna služba Opštine ovaj projekat nije diskvalifikovala, pa je komisija odlučivala i o njemu.

U prijavi na konkurs građevinske radnje za projektovanje „PR-KON“ vlasnice Ružice Simović u koju je UNS imao uvid, navodi se da će projekat „Lepa Šumadija“ biti realizovan na portalu www.lepasumadija.rs, koji nije registrovan, kao i u saradnji sa RTV Šumadija. Međutim, u prijavi se dalje ne navodi kako će projekat biti realizovan u saradnji ovom medijskom kućom.

 

Četiri projekta će biti realizovano na RTV Šumadiji

 

Od četiri projekta koji su dobili pet od ukupno osam miliona dinara, dva je podnela RTV Šumadija, a dva produkcije koje u projektnoj dokumentaciji navode da će ih realizovati u saradnji sa ovom medijskom kućom.

Na pitanje kako komentariše činjenicu da je od devet, četiri projekta odobreno RTV Šumadiji i produkcijama koje će ih realizovati u saradnji sa ovom medijskom kućom, Radović tvrdi da je prava mera konkursa ta „što je od 15 pristiglih projekata, sufinansirano devet“.

„To što je devet projekata dobilo novac pokazuje objektivnost“, navodi on.

Na pitanje UNS-a da li zna da je RTV Šumadija, koja je na konkursu dobila najviše novca, u blokadi, Radović kaže „da zna da su se namučili nakon privatizacije“.

„Ljudi koji rade u RTV Šumadiji su isti koji su radili i pre privatizacije, sa dvadeset godina iskustva. To su ljudi koji su apolitični i nisu članovi stranaka. Njihov program je 99 odsto kulturnog sadržaja“, kaže Radović.

 

Pobednik konkursa: Kad budete bili neka institucija iza države, možete da istražujete

 

Direktor RTV Šumadije Vladan Avramović rekao je UNS-u da „zna da zovemo jer postoji strana koja je nezadovoljna“ raspodelom novca na konkursu u Aranđelovcu, ali da kada budemo bili „neka institucija iza države, možemo da istražujemo“.

„Ja ću vam reći zašto je ta strana nezadovoljna. Oni su isekli govor predsednika Opštine na njegovom najznačajnijem govoru u mandatu. Pretpostavljam da je tu reč o neslaganjima“, rekao je UNS-u Avramović.

Na pitanje UNS-a o kojoj se „strani“ radi, Avramović je rekao da „istražimo to“, a da je on „predao konkursnu dokumentaciju na vreme i da ima pravo na novac“.

Podsetimo, RTV Šumadija privatizovana je 2015. godine, kada ju je kupio Saša Janković iz Aranđelovca za 34.000 evra.

Na sajtu Agencije za privredne registre (APR) sada piše da je zakonski zastupnik ove medijske kuće Vladan Avramović, a da 0,25 odsto vlasništa pripada Jankoviću.

 

Direktor RTV Sunce: Tužili smo Opštinu

 

Direktor RTV Sunce Dobrivoje Marinski, čiji je projekat na konkursu dobio 300 hiljada dinara, rekao je UNS-u da neće prihvatiti novac, kao i da je tužio Opštinu zbog „nezakonite“ raspodele novca medijskim projektima“.

„Rešenjem o raspodeli novac je dobio i medij koji nije registrovan. Osim njih, najviše novca dobio je emiter, koji je u blokadi i koji ne plaća poreze i doprinose državi. Oni nemaju tehničke i kadrovske kapacitete, što je uslov konkursa“, navodi Marinski i dodaje da „smatra da su sredstva zloupotrebljena“.

Inače, Marinski je Upravnom sudu tužio Opštinu Aranđelovac 12. oktobra, a izmena Rešenja o raspodeli, kojim je poništena dodela novca mediju koji nije registrovan, doneta je 18. oktobra.

„Kažnjeni smo malom raspodelom novca, jer otvoreno kritikujemo događaje i pojave“, rekao je Marinski.

S druge strane, predsednik Opštine Bojan Radović smatra da je do nezadovoljstva Marinskog došlo zato što misli da „samo oni treba da dobiju novac“.

„Oni misle da su N1. Kod njih sam gostovao samo jednom na televiziji u toku izborne kampanje. Čak me je jednom i njihova novinarka napala. Eto kako su oni objektivni“, navodi Radović.

 

Član komisije u Aranđelovcu: Nije bilo pritisaka

 

Jedan od članova komisije koja je ocenjivala medijske projekte u Aranđelovcu Dušan Aničić rekao je UNS-u da “on nikoga ne zna u Aranđelovcu i da su projekte ocenjivali prema kriterijumima koji su propisani zakonom”.

“Čitali smo redom projekte. Konsultovali smo sekretara koji je bio tu, kao najupućenijeg. Stvarno nikakvih pritisaka nije bilo. Predsednik Opštine nas je u toku zasedanja komisije pozdravio, ali nam ništa osim toga nije rekao”, kaže UNS-u Aničić.

Osim Aničića, u Aranđelovcu su o dodeli novca projektima odlučivali i Emil Milojević i Dragan Marković, inače svi predstavnici Kluba novinara Pomoravlja. Predstavnici ovog udruženja tri godine zaredom su u Jagodini dodeljivali novac Kopernikusu RTV Jagodina d.o.o, iako je Državna revizorska institucija u izveštaju o poslovanju Grada Jagodine u 2016. godini navela da ova medijska kuća 3,2 od ukupno 7,2 miliona dinara koliko je dobila na konkusu te godine, nije iskoristila za „projektne aktivnosti“, o čemu je UNS pisao.

Zanimljivo je da je kao primer loše raspodele novca predsednik Opštine Aranđelovac Bojan Radović, naveo upravo Jagodinu.

„Vidite kako su u Jagodini sva sredstva dodeljena jednom mediju. To nije slučaj u Aranđelovcu, zato što su sredstva raspodeljena na devet projekata“, rekao je UNS-u Radović.

Na pitanje UNS-a da li zna da su predstavnici istog udruženja ocenjivali projekte i u Aranđelovcu, Radović kaže da u Aranđelovcu, za razliku od Jagodine nije samo jedan medij dobio novac.

 

Zbog raspodele novca u Aranđelovcu rat medijskih kuća

 

Suprotstavljena mišljenja zbog ovogodišnje raspodele novca medijima, RTV Sunce i RTV Šumadija, iznose javno.

Naime, medijska kuća RTV Sunce je nakon raspodele sredstava na Jutjubu objavila video pod nazivom „Skandalozna raspodela sredstava medijima u Aranđelovcu“.

„Postavljamo pitanje komisiji i predsedniku Opštine na koji način kablovski emiter koji je dobio najviše sredstava na konkursu zadovoljava kriterijume pokrivenosti, uticaja i kvaliteta programa, a televizija Sunce jedini legalni zemaljski emiter u Aranđelovcu sa regionalnom pokrivenošću ne zadovoljava navedene kriterijume“, navodi se u ovom prilogu.

Nakon toga je RTV Šumadija na svom sajtu objavila saopštenje „povodom poluinformacija i insinuacija koje se plasiraju na RTV Sunce i društvenim mrežama“.

„RTV Šumadija ni prethodne godine nije dizala medijsku hajku kada je RTV Sunce redovno dobijalo više sredstava od Opštine Aranđelovac, kao ni kada je Opština Topola sredstva isključivo i jedino dodeljivala RTV Suncu. Toliko o favorizovanju“, navodi se u saopštenju RTV Šumadije.

Kao odgovor na saopštenje, RTV Sunce je na Jutjubu objavilo video pod nazivom „Ko je ukrao košnicu“.

„Drage kolege sa Radio-televizije Šumadija srećne vam i berićetne bile pare iz opštinskog budžeta i da imate više od toga. Ali, bilo bi lepo da svoja saopštenja pišete sami, a ne da ih vam piše predsednik Opštine i pored svog posla koji mora da obavlja. Mi svoja saopštenja pišemo sami, puna srca. Branite svoje interese, a ne interese onih koji upravljaju vašim životima i karijerama“, navodi se u prilogu RTV Sunce.

 

Na konkursu novac i mediju koji učestalo krši Kodeks novinara

 

U rešenju o raspodeli novca medijima navodi se i da će 950 hiljada dinara za dva projekta biti dodeljeno i kompaniji „Adria Media Grup“.

U prijavi na konkurs projekat „Opština Aranđelovac-građani u fokusu“ ove kompanije, u koju je UNS imao uvid, navodi se da će biti realizovan u listu i na portalu „Kurira“.

Inače, list „Kurir“ prema monitoringu Saveta za štampu u 2017. godini imao je 1.016 prekršaja novinarskog kodeksa.

Podsetimo, u Pravilniku za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa kao jedan od kriterijuma koje komisija prilikom odobravanja projekta mora da ima u vidu jeste da li je medij koji konkuriše u poslednjih godinu dana poštovao etičke i profesionalne standarde.

 

Izvor: UNS